En workshop om hur platsens aktörer kan utveckla ett strategiskt varumärkesbyggande för att konkurrera om talang, besökare och investeringar.
Regioner, städer och besöksdestinationer söker ständigt nya möjligheter att ta position i en föränderlig värld. Allt tar sin utgångspunkt i en tydlig idé om platsens varumärke och unika värden. Workshopen Platsen som varumärke vänder sig till er som vill klargöra och kommunicera kommunen/regionen som en unik plats för talang, besökare och företagande. Och som vill lära av praktikfall, få nya insikter och hitta vägen framåt för just ert varumärkesbyggande.
Ur innehållet:
ATTRAKTIONSKRAFT I EN FÖRÄNDERLIG VÄRLD
- Vilka flyttmönster och tendenser påverkar platsens förutsättningar att växa?
- Hur kan platser utveckla attraktivitet för talang, besökare och investeringar?
- Hur kan man utveckla en starkare lokal identitet och stolthet?
UTVECKLA PLATSENS VARUMÄRKE
- Vilka är de goda skälen till varför platser ska klargöra sitt varumärke?
- Hur tacklar du de särskilda utmaningar som just platsvarumärken för med sig?
- Varumärket som styrmedel för utveckling och kommunikation
ENGAGERA PLATSENS AKTÖRER
- Hur ser näringslivets incitament ut för att stärka platsens varumärke?
- Hur involveras medborgare i platsens utveckling och marknadsföring?
- Vilken roll sociala medier för platsens utveckling och synlighet?
ATTRAHERA OCH VÄLKOMNA PLATSENS MÅLGRUPPER
- Hur kan platsbaserade värdeerbjudanden utvecklas mot särskilda marknader?
- Vilken typ av platsmarknadsföring tillhör dåtiden? Och framtiden?
- Hur kan ett välkomnade ekosystem utvecklas för de som väljer just vår plats?
VAD KAN VI LÄRA AV ANDRA?
- Vad kan vi lära av framgångsrika varumärkesbyggande platser i Sverige och utlandet?
- Hur kan vi utveckla ett varumärkesarbete som passar just våra förutsättningar?
- Hur ser vi till att undvika fallgropar som ständigt återkommer?
Platsens varumärke och marknadsföring arrangeras både som öppen utbildning och som workshop ute hos kund.