20 personer från hela landet möttes när Platsens varumärke och marknadsföring gick av stapeln Lidingö. På agendan stod praktikfall, nya verktyg och erfarenhetsutbyte.
Personer som arbetar med varumärkesfrågor och platsmarknadsföring runt om i Sverige verkar ha mycket gemensamt. De behöver få andra med sig i varumärkesbyggandet – inte minst företagare och politiker – och kunna påvisa effekter av det som görs. Något som präglade diskussionerna under vårens varumärkesutbildning på Tendensor.
Två gästföreläsare medverkande under de två dagarna på Lidingö:
- Patrik Olderius, VD på Destination Jönköping visade hur man väljer en offensiv väg genom att i bolaget helt fokusera på insatser som drar externa besökare till Jönköping. En bra diskussion om smarta rollfördelningar mellan offentligt och privat kom upp.
- Anna Olofsson som är marknadschef i Umeå kommun bjöd rikligt på hennes erfarenheter av att arbeta med Umeås långsiktiga varumärkesbyggande. Inte minst pekade hon vikten av att platsen Umeå att stå i fokus i omvärldskommunikationen och hur intressenterna – i och utanför kommunhuset – behöver engageras.
Per Ekman på Tendensor ledde utbildningen och introducerade en serie verktyg och exempel som visar hur platsers varumärkesbyggande och marknadsföring håller på att förändras.
Utbildningen Platsens varumärke och marknadsföring arrangeras både i öppen form och ute hos kund på beställning. Den ska ge verktygen för att utveckla och kommunicera platsens unika värden till inflyttare, besökare och företagare – i en öppen och digitaliserad värld.