Tendensors projekt Nordic Lights ska visa vägen för framtidens varumärkesbyggande för städer och regioner i Norden. Slutsatser ska dras av varumärkesinitiativ från alla nordiska länder och en ny verktygslåda ska utvecklas.
Efter att Tampere, Oulu och Trekantsomraadet i Danmark anslutit till Nordic Lights är nu 17 nordiska platser i projektet. Den 9-10 maj möttes de för att lägga grunden för en gemensam verktygslåda för starkare platsvarumärken.
Tendensor har en lång tradition av nordiska samarbetsprojekt för att skapa praktiska verktygslådor för platsutveckling. Mest kända är TAM (Talent Attraction Management) och BAM (Business Attraction Management).
Nu riktar vi blickarna mot framtidens varumärkesbyggande. Målet är att utveckla ett helt nytt ramverk och en praktisk verktygslåda för platsens varumärke och marknadsföring. I Umeå presenterade Per Ekman på Tendensor ett första utkast till PIM (Place Brand & Identity Management).
Ett viktigt inslag i projektet Nordic Lights är utblickar. Case-studier och intervjuer kommer att göras med aktörer runt om i Norden som lyckats med sitt varumärkesbyggande. På så sätt kommer verktygslådan att baseras på faktiska erfarenheter.
De deltagande aktörerna i projektet är: Oulu, Tampere, Trekantsomraadet, Blekinge, Borlänge, Enköping, Gävle, Sala, Skellefteå, Skövde, Sundsvall, Trollhättan, Umeå, Åre, Örebro, Örnsköldsvik och Östersund.