Nu är grunden lagd för Skövdes nya platsvarumärke. Med stark inspiration från spelvärlden kommer Connect – Explore – Enjoy fungera som en röd tråd i Skövdes strategiska varumärkesbyggande som baseras på Tendensors ramverk PIM (Place Brand & Identity Management).
Under hösten 2020 har en bred process i Skövde arrangerats för att klargöra platsen Skövde. Per Ekman på Tendensor har haft rollen som processledare för initiativet som destinationsbolaget Next Skövde och Skövde kommun står bakom.
Ambitionen med satsningen är att stärka Skövdes attraktivitet för inflyttare, investeringar och besökare. Men också att stärka den Skövdebornas självbild och sätta fingret på Skövdes unika värden som stad.
Och resultatet då? Skövde har tagit en global position som inom spelutveckling. Därför passar det bra att använda metaforer från spelvärlden som utgångspunkt när vi vill berätta om Skövde.
Connect – Skövde som öppen och växande stad.
Explore – Skövde som plats för utforskande och nyskapande.
Enjoy – Skövde som aktiv och stimulerande livsmiljö
Under vintern och våren har varumärkesplattformen omvandlats till en visuell identitet av företaget Identx.
Som en av 17deltagare i Tendensors projekt Nordic Lights är nu Skövde bland de första att tillämpa PIM som arbetsmodell. Modellen sätter tre varumärkesbyggande förmågor i fokus (tänka, känna och göra) och navet i arbetet är ett gränsöverskridande PIM-team. Teamet stödjer ledare, team och organisationer som vill tillämpa varumärket i praktiken i platsutveckling och platsmarknadsföring.
Fortsättning följer!
För mer information:
Charlotte Backman, Next Skövde
charlotte.backman@nextskovde.se
Per Ekman, Tendensor
per.ekman@tendensor.se