Nu är Roslagens färdriktning som besöksdestination utstakad. Fyra målområden och fyra ledmotiv pekas ut som nycklar. Bakom strategin står ett nyinrättat destinationsråd och tre kommuner som samarbetar över gränserna.
Per Ekman på Tendensor och Laila Gibson (Gibson Consulting) har under 2021 fungerat som processledare för framtagandet av en ny, samlad destinationsstrategi för Roslagen. Bakom uppdraget står de tre kommuner Norrtälje, Östhammar och Österåker, som spänner över två län och som har ett destinationsbolag (Visit Roslagen). En komplex destination med stor potential för hållbar natur- och kulturturism.
Destinationsstrategin utvecklades i bred dialog med besöksnäring, politik och civilsamhälle. Roslagens särskilda kvaliteter och förutsättningar ställdes mot de trender och förändringar som sker just nu, avseende besöksmönster och pandemins inverkningar. Fyra målområden och fyra ledmotiv (tematiska områden baserat på Roslagens särskilda förutsättningar) bildar den ambitiösa utvecklingslinjen mot Vision 2030.
Särskild vikt har lagts på en tydlig rollfördelning. Bland annat inrättas ett nytt Destinationsråd som samlar besöksnäring, politik, tjänstemän och destinationsbolag i ett strategiskt forum.
Den färdiga destinationsstrategin presenterades i september 2021 för Destinationsrådet och politiken och har tagits mycket väl emot. I skrivande stund utvecklas konkreta handlingsplaner som ska leda till praktisk och väl koordinerad handling.