Projektet Lyskraft 2023 ska visa hur utvecklingen av styrkeområden kan accelereras genom effektivt varumärkesbyggande, marknadsföring och kommunikation.Det ska också visa hur investeringar och talang bättre kan attraheras i en föränderlig internationell konkurrens. Bakom projektet står Tendensor.
Tre regioner (Region Värmland, Kalmar Län och Blekinge) och tre kommuner (Kristianstad, Filipstad och Orust). Därmed finns en lång rad styrkeområden representerade, som till exempel Krinova, Paper Province, Compare, Glava, The Great Journey, Blue Science Park, Netport och Techtank. Därutöver finns investeringsfrämjande aktörer representerade, som Business Blekinge och Business Region Värmland.
I projektet Lyskraft kommer vi blicka utåt för att fånga Best Practice i omvärlden, lära av varandra och forma en gemensam verktygslåda som ska kunna omsättas i praktisk handling. Projektet ska ge deltagarna förutsättningar att varumärkesutveckla, marknadsföra och kommunicera styrkeområdet så att det skapar:
• Relevans och tydlighet – regionalt och i omvärlden.
• Värde för styrkeområdets innovatörer, entreprenörer och företag.
• En konkurrenskraft i jakten på investeringar och företagsetableringar.
• Attraktionskraft för talang (välutbildad arbetskraft), nya entreprenörer och startups.
• En kultur för innovation och ömsesidigt utbyte mellan styrkeområdets aktörer.
• Ett tillvaratagande av platsens kultur och attraktionskraft i utveckling och kommunikation av styrkeområdet.
Lyskraft är Tendensors sjätte partnerbaserade utvecklingspojekt på 10 år och en lång rad regioner, kommuner och innovationsmiljöer har deltagit. Till exempel deltog 17 nordiska regioner och städer i Tendensors projekt Nordic Lights för att forma ett nytt ramverk varumärkesbyggande för platser (PIM).