Kalmar har haft en fantastisk utveckling som besöksdestination de senaste 15 åren. Nu tar man sikte mot framtiden och Tendensor har fått uppdraget att utveckla en ny destinationsstrategi.
För många i besökssverige har Kalmar länge varit ett framgångsexempel och för Kalmarborna har den positiva utvecklingen som besöksdestination inneburet tydliga vinster i form av en mer upplevelserik stad att leva i.
I synnerhet har de många och framgångsrika evenemangen, som Ironman, stadsfesten och utställningarna på Kalmar, spelat en viktig roll. Destination Kalmar har också spelat en viktig roll som draglok och de har lyckats involvera näringslivet i förtroendefulla partnerskap.
Efter en lång era av växande besöksnäring och årliga rekord befinner sig Kalmar på en ”platå”. I likhet med flera andra destinationer har pandemin påverkat resmönster och skapat utmaningar för besöksnäringen. Ny energi och en förnyad riktning behövs för att fortsätta den positiva resan.
Per Ekman och Laila Gibson på Tendensor leder arbetet med den nya destinationsstrategin. En lång rad aktörer från alla delar av samhället engageras i viktiga frågeställningar om Kalmar som attraktiv och upplevelserik plats
Strategin ska vara klar i september 2023.